Kolik to cestování vlastně stojí?

by Kubin listopadu 30, 2009 20:28

Na kolik to vyšlo

Když jsem se vrátil z cest a začal opět žít život usedlíka, ostatní lidé se na ptali na plno věcí ohledně mé cesty. Často bylo celé vyprávění zakončeno otázkou typu: "Jestli se můžu zeptat, není-li to tajné, kolik to všechno stálo?". Obvykle odpovídám 80 tisíc včetně letenky. Přes 4 měsíce na cestě (Ukrajina, Rusko, Mongolsko, Čína, Vietnam, Laos a Thajsko). A to ještě mohlo být méně, kdyby se letělo rovnou do jihovýchodní Asie letadlem a cestovalo by se až tam. Pokud toto budete číst za pár let, tak jistě uvítáte informaci, že na počátku naší cesty stál americký dolar 19,20Kč a euro 26,70Kč.

Rusko

Rusko bylo z té cesty relativně dražší kvůli byrokratickým poplatkům, a protože jsme Transibiřskou magistrálu jeli na třikrát. Na druhou stranu se nám v Rusko podařilo ušetřit, protože jsme jeli měsíc před začátkem turistické sezóny a kolem Bajkalu jsme stále spali někde v přírodě ve stanu.

V Rusku bylo relativně(proti okolním státům) drahé ubytování nebo spíš by se dalo říct, že tam nebyl dostatek levného ubytování pro baťůžkaře. Jakoby s baťůžkáři moc nepočítali. Ceny jídlo a jízdného bylo srovnatelné s Českem. Levné byly ryby, cigarety, alkohol. V čase naší cesty bylo 100 rublů za 61Kč. Jízdenka na Transibiřskou magistrálu z Moskvy na Bajkal (Ulan Ude) stála 2204Kč na jednoho. Z Bajkalu (Ulan Ude) do Mongolska(Ulanbátaru) stála 1467Kč.

Mongolsko

V Mongolsku je mimo hlavní město spaní a jídlo opravdu levné. Za večeři+nocleh+snídani v Jurtě jsme dali 60Kč. Na druhou stranu cestování v Mongolsku je složitější a cesta v pronajetém džípu s najatým řidičem včetně pohoných hmot vyšla na 321Kč/den rozpočítáno na pětičlenou posádku. Nocleh v ubytovně (guesthouse) hotelové kvality v Ulanbátaru stál 24$/den za pokoj pro tři a jídlo bylo lehce levnější než v Česku. Zelenina a ovoce je v Mongolsku drahé.

Čína

Čína je velká země, východ je drahý, velká města mohou být dražší než Praha a na západě a vnitrozemí je levně. Čína nás vyšla na 500Kč/den. V Lonely Planetu 2008 se psalo, že v Číně se dá přežít za 25 dolarů, to je přesně cena, za kterou mi připadalo, že si cestujeme docela fajn, jezdíme si co chvíli nočními vlaky stovky km a platíme co chvíli někde vstupné. V Číně jsme mnoho ušetřili, protože jsme vybrali cestu levnými provinciemi a jeli jsme opět mimo turistickou sezónu. Na druhou stranu jsme dost utratili, protože jsme pelášili od severu na jih přes celou Čínu, což je hodně kilometrů a hodně jízdenek. A taky jsme platili hodně vstupné, hlavně v Pekingu. Čína byla poslední země, kde jsme ve větší míře chodili na placené památky. Venkov Číny je opravdu levný, co se týče ubytování i jídla ale člověk se tam vůbec nedomluví. Jíst se dá na venkově i ve městě za 40Kč za levné jídlo v restauraci bez anglického menu, ale takovou restauraci je třeba pohledat. V restauracích s anglickým menu je jídlo dražší, o to je ale výběr jednodušší. V čase naší cesty byl jeden Juan za 2,81Kč.

Vietnam

Vietnam může být levný i drahý, záleží, jak šikovně umí člověk cestovat. Obecně jízdenky a jídlo jsou levné. Dostat ale jízdenku za správnou cenu je umění. Lonely Planet předpokládá denní rozpočet na 25$/den. My jsme cestovali za přibližně 20$/den, přičemž jsme často platili za autobus nadsazené ceny. Až při odjezdu z Vietnamu jsme přišli na to, že je lepší vyvinout úsilí a peníze na to, aby člověku nasedal do autobusu přímo na hlavním autobusovém nádraží, kde si může koupit lístek za normální cenu. Prostě naplánovat si cestu tak, aby člověk často nenasedal uprostřed trasy.Dá se ušetřit ježděním na motorce ve dvou, půjčovné v jednotlivých regionech se liší a tak je dobré si motorku půjčit v levnějším regionu (půjčovny lze obtelefonovat na ceny se zeptat). A hlavně s Vietnamci smlouvat. Ušetřili jsme, protože jsme cestovali mimo sezónu, v období deštů, což mi vůbec nevadilo, ono zas tak často nepršelo. Dále se ušetří, když se pobyt u moře v letovisku naplánuje na všední dny a nikoliv na víkend. Jídlo je ve Vietnamu levné. Na oběd postačí vynikající a sytá nudlová polévka(Vietnamsky Phó) za 30Kč nebo maso a omáčka něco s rýží (Vietnamsky Cóm), na venkově stejně moc jiného jídla není.Ve Vietnamu je levné a dobré pivo. Je to snad jediný asijský stát, kde je opravdu levné pivo.

Laos

Laos je výrazně chudší než Vietnam, Lonely Planet předpokládá baťůžkářský rozpočet na 20$ den, nicméně si myslím, že nemusí být nutně levnější než Vietnam. Ale je to velice podobné. Nás vyšel na 436Kč /den. Na druhou stranu jsme neustále jezdili na motorce, jezdili jsme i na Kayaku, třikrát denně jsme jedli v restauraci, to bylo samé ledové kafe, samý ovocný koktejl.

Thajsko

Rozpočet v Thajsku těžko počítat, protože jsem dlouho ležel v nemocnici, měli jsme nárazové výdaje za potápění atd. Podle Lonely Planetu by baťůžkář mohl počítat s 15$ /den. S tím v celku souhlasím, když se nejedná o Bangkok a dražší korálové ostrovy. V odhlehlých oblastech je to opravdu levné. A v rájích na nádherných ostrovech se dá při vhodném výběru a dlouhém hledání žít za 25$ / den mimo sezónu. V sezóně cena hodně stoupá.

Ostatní výdaje

Další výdaje. Další výdaje jsou víza a cestovní pojištění. Víza stojí okolo 1000Kč (dle země) na měsíc, Thajské turistické vízum jde do jara 2010 získat zdarma. Dobré cestovní pojištění se dá sehnat už od 30Kč na den. Nemá cenu brát supervýhodná cestovní pojištění, které dostanete zdarma k platební kartě a podobně, ty skoro nic nekryjí.

Tipy jak a triky jak sehnat levné letenky

Postup hledání levných letenek jsem sepsal na samostatnou stránku a najdete ho zde.

Faktory ovlivňující cenu cestování

V následující tabulce vystřílím od boku váhu faktorů ovlivňující cenu baťůžkářského cestovnání(low-cost traveling).

 
Faktor
Vliv na cenu
Poznámka
Cestování v sezóně
 +20% až +60%  Hlavně přímořská letoviska poblíž velkých letišť mohou v sezóně značně podražit. Hlavně Thajská letoviska.
Spěch, časový plán
 -20% až +20%

 Spěch může prodražit cestování jednak proto, že platíte za drahý dnešní vlak(protože vše ostatní je dnes vyprodáno), když můžete jet zítra za mnohem méně nižší třídou. Případ ruských a indických vlaků. Další důsledek spěchu může být přistoupení na nevýhodnou nabídku ubytování nebo dopravy v důsledku časové tísně, kdy není čas hledat nic jiného.

Naopak vhodný časový plán může ušetřit peníze při vyřizování víz, protože expresní(do druhého dne) vyřízení víz je mnohem dražší. Pokud cestovatel projíždí více zemí a víza vyřizuje průběžně, je moudré po příjezdu do hlavního města jít ihned na ambasádu zažádat o vízum do další země a pak využít obvyklé tři čekací dny na prohlídku měta a okolí. V takovém případě je moudré tam přijet v pracovní den.

Nedostatek informací
až +200% Cestování s nekvalitním průvodcem (rozuměj knihou) může znatelně prodražit cestu. Pokud v průvodci nejsou ceny ubytování nebo jsou zastaralé, snadno se cestovatel může dostat do velice drahé oblasti, kde nezbývá než zaplatit drahé ubytování. Navíc podle průvodce bez cen za ubytování jídlo, vstupy se nedá dělat finanční plán. Kdyby baťůžkář věděl, že vstup na onu památku je tak drahý, tak by na to místo ani nejezdil. Dále dobrý průvodce ušetří peníze i tím, že varuje v předstihu před důmyslnými podvodníky. Navíc když má člověk cenový přehled, odmítne podezřele levné i podezřele drahé nabídky. Informace lze samozřejmě čerpat i od místních lidí (s rezervou) a od jiných cestovatelů (mnohem důvěryhodnější).
Smlouvání  až -20%
Záleží na zemi, obecně v Indii, ve Vietnamu se dá(musí) smlouvat víc, v číně, Laosu, Thajsku je pro smlouvání menší prostor. Ubytování a jídlo se dá usmlouvat spíše méně( v řádu 0- 30%), taxíky, věci na trhu se dají srazit i na polovinu ceny. Na některých zejména venkovských neturistických trzích prostor pro smlouvání není a nasazení nízké ceny může být urážka. Na trzích v turistických oblastech obvykle prostor pro smlouvání je.
Nenavštěvování placených památek
 až -30% Pokud baťůžkář cestuje měsíce, už zpravidla nemá potřebu navštěvovat placené památky, chrámy a podobně, stejně je to vše stejné a už toho viděl tisíce. Často lze v dobrém průvodci vytipovat plno zajímavých míst, které jsou zdarma.
Ježdění po levných regionech
 až -50% Severovýchod Thajska je nesrovnatelně levnější než jeho ostrovy. Vnitrozemí Číny je mnohem levější než pobřežní velkoměsta. Hornaté části států bývají mnohem levnjěší než hlavní města. Vhodnou volbou trasy lze ušetřit mnoho, často jsou tyto levnější části zajímavější než ty turistické a drahé.
Dvojí ceny
 násobky Cestování do států, kde se praktikují dvojí ceny může prodražit cenu až na její násobky a rozpočet v zanedbané rozvojové zemi může být dosti vysoký. Dvojí ceny jsou například na Kubě, v Iráku, v Indii(vstupy na památkách).

 

Powered by BlogEngine.NET 1.4.5.0
Theme by Mads Kristensen | Modified by Mooglegiant